Monday, October 23, 2017

Punca bayi tidak mahu menyusu

Punca bayi tidak mahu menyusu

Tiba-tiba sahaja si kecil mogok menyusu. Jangan panik dulu, mogok menyusu boleh terjadi pada bayi walaupun sebelum ini bayi sudah fasih menyusu. Mogok menyusu, yang dikenali juga sebagai nursing strike, merupakan salah satu cara bayi protes pada sang ibu bahawa ada sesuatu yang membuatnya tidak selesa dalam proses menyusui. Umumnya hal ini terjadi pada bayi usia 2-4 bulan, namun juga dapat pada usia 6-8 bulan atau di usia lain.

Berikut ini beberapa hal yang dapat menjadi penyebab anak mogok menyusu.

1.     Pertama, bayi yang sedang kurang sihat boleh mengalami kesukaran untuk menghisap, sehingga ASI yang diperolehi sedikit. Akhirnya bayi menjadi penat, stress, dan kekecewaan kemudian bayi menolak untuk menyusu langsung. Kedua-dua bayi merasakan sakit kerana tumbuh gigi, sariawan, atau jangkitan kulat pada mulut. Ketiga, bayi sedang menderita selsema dan hidung tersumbat, sehingga saat menyusu bayi tidak / sukar bernafas.

2.     Punca seterusnya adalah kerana terdapatnya jangkitan pada telinga bayi akan menyebabkan rasa sakit ketika menyusu. Atau ada sakit pada bekas tempat imunisasi yang tertekan pada kedudukan tertentu semasa menyusu. Boleh juga kerana ibu belum menguasai teknik penyusuan dengan baik sehingga bayi merasa tidak selesa atau diperlakukan kasar semasa menyusu.

3.     Bayi juga boleh mogok menyusu kerana bingung puting. Ini kerana bayi yang terlalu sering diberi susu botol atau empeng sejak awal. Hal ini kerana pengalaman minum susu dari botol berbeza dengan menyusu langsung sehingga bayi menjadi stress dan kecewa. Selain itu, mungkin kerana terlalu sering minum dari botol susu ibu berkurang sehingga bayi mengalami kesulitan dan perlu berusaha lebih keras untuk mendapatkan ASI bila menyusu langsung. Hal ini juga boleh menyebabkan bayi menjadi stress dan kecewa kemudian bayi mogok menyusu. Jadual penyusuan yang terlalu kaku juga boleh membuat mogok menyusu ini.

4.     Satu hal yang perlu diperhatikan adalah tabiat ibu yang suka menjerit kerana sakit pada proses menyusui atau bercakap dengan orang lain dengan suara keras selagi menyusukan sehingga bayi terkejut dan merasa terganggu. Ibu sering melepaskan diri ketika bayi ingin menyusu atau ibu sering menggegarkan payudara sehingga mulut bayi terlepas dari hisapannya.

5.     Keadaan bayi yang berasingan cukup lama dari ibunya, ia juga boleh menjadi penyebab. Juga jika ada perubahan besar pada rutin bayi, contohnya pindah rumah, kedatangan pengasuh baru, pergi dalam masa yang lama, ibu sedang haid sehingga terdapat sedikit perubahan pada tubuh dan ASI ibu.

Hal lain adalah kerana pengeluaran ASI terlalu sedikit sehingga bayi merasa kesulitan dalam mendapat ASI selagi menyusu atau pengeluaran ASI terlalu berlebihan sehingga bayi sering tersedak selagi menyusu. Atau kerana adanya perubahan pada rasa susu ibu kerana ibu mengambil makanan, minuman, atau ubat-ubatan tertentu.

Setiap bayi mempunyai respon yang berbeza-beza terhadap suatu hal. Belum tentu akibat dari hal-hal tersebut diatas bayi langsung mogok penyusuan, namun bila bayi mengalami mogok menyusu boleh jadi akibat hal-hal diatas. Namun sebagai seorang ibu yang ingin memberikan ASInya pasti sedih bila bayi tidak mahu menyusu.



Nah, jika si kecil mogok menyusu, cubalah beberapa perkara berikut yang mungkin boleh mensiasati mogok menyusu pada bayi.
o   Misalnya jangan stress, segera cari tahu penyebab si bayi mogok menyusu itu. Cuba menyusukan bayi ketika bayi sangat lapar atau ketika bayi mengantuk atau setengah tidur.

o   Susui bayi sesuai dengan kehendak bayi, elakkan jadual penyusuan yang terlalu kaku, cubalah menyusukan dengan kedudukan lain yang berbeza-beza,

o   elakkan berteriak ketika sedang menyusui,

o elakkan hal-hal yang dapat mengganggu ketika sedang menyusui. Jangan bercakap dengan orang lain dengan suara keras, matikan TV, radio, atau handphone.

o   Susui bayi di bilik yang tenang dan tidak terlalu terang. Dekap bayi dan kembalikan hubungan dengan menyentuh langsung bayi bila penyebabnya adalah perpisahan ibu dan bayi yang cukup lama. Cuba juga susui dengan sudu, penitis, atau cawan bayi (tidak dengan botol dan dot)



Pastikan bayi tidak kekurangan cecair dan jangan lupa untuk mengepam susu ibu semasa bayi sedang mogok menyusu. Hal ini berguna untuk menjaga pengeluaran susu ibu tetap banyak dan sekaligus untuk menambah stok susu ibu untuk diberikan melalui botol / sudu. Disamping itu mengepam susu ibu juga mencegah masalah payudara bengkak dan mastitis. Kesabaran dan pantang menyerah adalah kunci untuk menghentikan mogok menyusukan si kecil. Namun tetap harus diingat untuk tidak memaksakan bayi menyusu langsung. Pemaksaan boleh menyebabkan bayi stress dan semakin tidak mau menyusu.



No comments:

Post a Comment