Ada ketikanya
pemandu tidak berasa selesa apabila stereng menjadi semakin ketat dan berat.
Anda terpaksa menggunakan lebih tenaga untuk memutar stereng dan keadaan ini
menyusahkan terutama ketika hendak meletak kenderaan ke dalam parking lot dan
apabila kereta banyak membelok di simpang jalan.
7 sebab keadaan
ini mungkin berlaku adalah kerana :
1. Tekanan angin
tayar depan yang terlalu rendah atau tidak sama antara keduanya
2. Diameter rim kiri dan kanan yang tidak sama
3. Penjajaran
(alignment) tayar depan kurang tepat
4. Brek dari salah
satu roda depan atau belakang bergesel
5. Kekurangan atau
kerosakan minyak pelincir di dalam kotak gear stereng
6. Kekurangan gris
pada sambungan rod stereng atau pengalas tayar depan dan
7. Penyelarasan
yang kurang sempurna pada peralatan pengemudian/stereng.
Dalam pada itu,
stereng automatik dan manual memang berbeza. Untuk tujuan meletak kereta,
mengundur atau membelok, stereng automatik lebih mudah dan selesa. Namun, ada
ketikanya masalah stereng berlaku ketika anda memandu laju pada kedua-dua
model. Ketika kenderaan bergerak pada kelajuan tinggi di atas jalan yang rata,
roda depan terasa meliar dan stereng sukar dikendalikan. Keadaan ini berbahaya
terutama jika kenderaan bergerak laju melebihi 100 kilometer/ jam apa lagi jika
melalui jalan basah dan licin.
Apa Yang Perlu
Dilakukan?
Jika anda
berhadapan dengan keadaan sebegini, antara pemeriksaan dan pembaikan kecemasan
yang boleh dilakukan termasuk memeriksa gerak bebas stereng. Gerak bebas
stereng adalah gerakan berputar stereng yang tidak menyebabkan roda depan
bergerak ke kiri atau kanan. Gerak bebas normal stereng adalah sebesar 10-30mm
dari suatu tanda tetap.
Apabila gerak
bebas stereng terlalu besar, maka akan terjadi kenderaan bergerak dalam keadaan
liar. Memang sukar untuk memeriksa sendiri rod kemudi dan sambungan yang
longgar, jadi bawalah ke bengkel.
Ketika sedang
dipandu di atas jalan datar, bahagian belakang kenderaan bergoyang kuat
sehingga menjejaskan keselesaan penumpang belakang. Keadaan itu boleh terjadi
disebabkan bolt pegas daun penyerap hentak/absorber belakang patah. Akibatnya
kenderaan tidak stabil dan tidak dapat dipandu dengan mudah terutama pada
kelajuan tinggi. Keadaan ini sering terjadi terutama pada kenderaan besar.
Gejala yang sama
mungkin terjadi disebabkan tiupan angin sampingan yang kuat. Bagaimanapun,
keadaan ini banyak terjadi pada kenderaan ringan. Keadaan sistem pengemudian
hendaklah diperiksa dengan teliti kerana ia berkaitan dengan keselamatan
penumpang.
Anda Boleh Lakukan
Sendiri/DIY
1. Periksa tekanan
tayar hadapan dan pelinciran sambungan rod stereng. Agar pemeriksaan dapat
dilakukan dengan mudah, tongkat kenderaan hingga kedua-dua roda depan
tergantung. Kemudian periksalah adakah sambungan dan skru sistem pengemudian
cukup ketat.
2. Periksa kotak
gear stereng, sambungan bebola atau gantungan depan, termasuk hujung dan pangkal
rod pengikat. Untuk mengetahui kerosakannya, putarlah stereng ke kiri dan ke
kanan. Selepas itu putarlah stereng ke kanan penuh, kemudian gerakkan stereng
sedikit ke kiri dan ke kanan.
3. Pastikan beban
kenderaan cukup seimbang. Kemudian periksalah sama ada kedua-dua tayar depan
dan belakang sama tekanannya. Jika tidak, samakan.
4. Pandu kenderaan
perlahan-lahan di atas jalan datar. Luruskan arah kenderaan, rasa dan
perhatikan bagaimana kenderaan berjalan. Apabila kenderaan masih cenderung
untuk membelok ke satu arah, hentikan kenderaan dan lakukan pemeriksaan
seterusnya.
5. Diameter luar
rim kiri dan kanan (untuk roda depan dan belakang) harus sama. Kemudian periksa
adakah salah satu pegas depan sudah lemah atau patah. Selain itu, ada
kemungkinan juga penyelarasan brek kurang baik atau hanya sebelah yang
berfungsi.
Kerosakan pada
sistem kemudi boleh menjejaskan sistem keselamatan. Oleh itu, penjagaan aspek
penjajaran roda depan tidak boleh dipandang ringan.Apabila ketebalan minimum
tercapai, permukaan yang dikeraskan tadi sudah tiada dan cuma tinggal asas
keluli yang lembut dan tidak efektif untuk membrek.
No comments:
Post a Comment