Cakera brek
diperbuat daripada keluli dan mempunyai permukaan yang dikeraskan. Apabila
membrek, permukaan pelapik brek akan bergeseran pada permukaan itu dan
mewujudkan kuasa pemberhentian kereta yang bergerak.
Geseran itu
menghakis permukaan cakera dan menjadi seperti berkilat. Permukaan logam kerap
terdedah kepada lembapan dan mungkin berkarat jika kereta tidak digunakan dalam
tempoh lama.
Karat yang sedikit
boleh dihilangkan sendiri apabila membrek, jika tidak terlalu tebal ia turut
dibuangkan dengan kertas pasir.
Namun jika
karatnya tebal, ia perlu dilarik untuk meratakan permukaan cakera brek dan
tidak lagi menghasilkan gegaran apabila membrek.
Kesan sampingannya
hanya kehausan awal cakera brek itu dan ia mempunyai tahap ketebalan minimum.
Selalunya, tahap
minimum ketebalan brek diperhatikan dengan perkataan MIN dan diikuti angka
dalam milimeter.
No comments:
Post a Comment