Stereng memberikan arah kepada pemandu untuk mengawal kenderaan yang
dipandunya. Gear dan penghubung stereng digunakan untuk memusingkan roda pada
kedua-dua belah kenderaan supaya bergerak dengan licin dan teratur.
2. Stereng
dibahagikan kepada dua jenis, iaitu stereng manual dan stereng kuasa.
Kebanyakan kenderaan masa kini dipasang dengan stereng manual kerana mudah
untuk dibaiki apabila mengalami kerosakan.
3. Stereng kuasa
pula menggunakan cecair hidraulik dan mempunyai banyak komponen yang canggih.
Walaupun stereng kuasa mempunyai kelebihan kerana boleh dipusing dengan ringan
semasa memandu, tetapi dalam masa yang sama, boleh membahayakan keselamatan
pemandu dan juga penumpang.
4. Sekiranya
stereng itu mengalami kerosakan terutamanya ketika sedang memandu, kenderaan
amat sukar untuk dikawal.
5. Penyelarasan
roda yang betul dan tepat membolehkan pemandu mengawal roda stereng dengan
tepat seperti yang dikehendaki dan membolehkan kenderaan menuju ke arah yang
lurus tanpa gangguan.
6. Walaupun
stereng kurang mengalami kerosakan, tetapi antara kegagalan yang selalu
terdapat pada sistem ini adalah seperti yang berikut:
a. Kenderaan sukar
dikawal semasa memandu.
b. Roda stereng
berat untuk digerakkan
MASALAH ENJIN
Kadangkala gegaran
berpunca daripada bahagian enjin disebabkan tidak cukup suapan udara, bahan api
atau percikan api yang diperlukan untuk membolehkannya bergerak lancar. Simptom
yang menunjukkan gegaran berpunca akibat masalah enjin dapat dikesan menerusi:
1. Kereta bergegar
dan berketar (jerking) semasa memecut.
2. Kereta bergegar
ketika melalui jalur derum (rumble strip) atau garisan kuning atas jalan yang
digunakan untuk memperlahankan halaju kenderaan dalam kelajuan tertentu.
3. Kereta dapat
dihidupkan dan dipandu dengan baik buat seketika sebelum gegaran berlaku.
Penyelesaiannya,
cuba ganti palam pencucuh (spark plug) lama kepada baru. Jika masih elok,
periksa wayar palam pencucuh sama ada ia disambung dengan baik atau perlu
diganti. Penapis udara kotor atau penapis bahan api tersumbat boleh menyekat
kemasukan udara atau bahan api mencukupi ke dalam enjin. Pastikan kedua-duanya
diganti mengikut saranan standard pengeluar.
MASALAH GANDAR (AXLE)
Sesebuah kenderaan
memiliki banyak bahagian berputar yang memerlukan unjuran atau toleran tertentu
bagi membolehkannya beroperasi dengan baik. Kerosakan gandar mudah terjadi
akibat kemalangan yang menyebabkan kereta menghadapi masalah gegaran, terutama
apabila memecut laju.
Pemeriksaan ke
atas aci pacu (driveshaft) perlu dilakukan. Bagi kenderaan pacuan roda belakang
(RWD), sebahagian besar bahagian berputar memindahkan kuasa enjin kereta ke
gandar belakang dan roda. Jika bengkok, gegaran akan berlaku. Kehausan sendi
halaju malar (constant velocity joint-CV) juga termasuk dalam kategori sama.
Jika 'but' getah yang menutup hujung gandar pacu kekal kukuh, pengapit (clamp)
adalah selamat dan tiada bendalir bocor, sekali gus tiada masalah.
Tetapi, jika 'but'
sudah koyak, habuk dan kotoran jalan akan masuk dan merosakkan sendi. Bagi
kenderaan pacuan roda depan (FWD), kerosakan sendi CV bermakna anda perlu
memberi gandar pacu baru. Ini kerana gandar tidak seimbang mampu menyebabkan
kereta anda bergegar.
3. BREK ROSAK
Apakah gegaran
berlaku apabila anda menekan brek? Jika ya, ada kemungkinan besar masalah
tersebut berpunca daripada rotor brek atau rotor. Rotor adalah komponen
berbentuk cakera berwarna perak berkilat yang dipasang bersama sistem brek
cakera.
Komponen berkenaan
boleh bengkok atau 'lari' daripada bentuk asal disebabkan jangka hayat dan gaya
pemanduan kereta. Kekerapan membrek mengakibatkan kepanasan ke atas rotor dan
kerosakan berlaku apabila terjadi kepanasan melampau. Kerosakan rotor juga
berpunca disebabkan permukaan jalan tidak rata.
Apabila rotor
rosak, kaliper dan pad brek gagal mencengkam rotor dengan baik, sekali gus
menyebabkan gegaran.
Idea terbaik
adalah jumpa pakar brek yang akan memberitahu keadaan rotor atau brek dram
kereta anda.
4. RODA GOYANG
Kadangkala gegaran
kereta dapat dirasai secara terus dari roda stereng. Alasan paling munasabah
difikirkan adalah isu penjajaran (alignment), tetapi pakar berfikir sebaliknya.
Satu daripada roda lain mungkin mengalami masalah goyang (wobbly) yang menjurus
kepada beberapa isu lain.
Langkah pertama
adalah memastikan setiap roda diketatkan pada hab dengan bolt lug yang betul.
Malah, masalah gegaran mungkin dapat diselesaikan dengan menggantikan bering
roda. Bering roda bagi kenderaan moden hari ini diibaratkan bagai nyawa
sesebuah kereta. Jika kereta anda dipandu bukan dalam kondisi normal seperti
meredah laluan off-road, pemanduan ekstrem dan jarak jauh, kenderaan anda
berisiko mengalami masalah bering.
Seperkara lagi
perlu dilihat adalah 'runout' atau habis. Terma ini menjelaskan berapa banyak
roda membelok daripada putaran lingkar sempurna apabila dipandu. Mekanik roda
menggunakan instrumen ketepatan untuk mengenal pasti jika 'runout' berlaku ke
atas mana-mana roda yang melebihi setengah inci, tetapi bukan sepanjang masa.
Penyelesaian terbaik adalah menukar roda baru.
Masalah lain bagi
roda bergoyang adalah hujung rod-ikatan (tie-road) atau sendi bebola (ball
join) yang menyebabkan gangguan gegaran ketika memandu laju. Roda adalah punca
biasa yang perlu diberikan perhatian jika mahu mengesan punca kereta bergegar.
5. MASALAH TAYAR
Walaupun berada
dalam senarai akhir, tayar adalah masalah nombor satu apabila berlaku gegaran
kereta kerana ia adalah komponen utama pergerakan sesebuah kenderaan. Ada
banyak senarai masalah tayar yang menyumbang kepada masalah gegaran, ketaran
dan golengan sesebuah kereta. Namun, di bawah adalah masalah besar yang kerap
berlaku:
Kereta bergegar
pada kelajuan tertentu - imbangan (balancing) tayar diperlukan.
Bunga tayar
terpisah - tayar perlu ditukar.
Tayar tidak rata -
penjajaran (aligntment) tayar diperlukan.
Tayar terkeluar
dari pusingan dan bergolek tidak sama - tayar perlu ditukar.
Kadangkala, gegaran
bukan berpunca daripada tayar, tetapi roda atau rim. Beri perhatian kepada
jalan berlubang dan sedang dibaiki kerana kedua-duanya mampu merosakkan roda
anda.
Sumber: https://pandulaju.com.my/5-punca-masalah-kereta-bergegar-diagnosis-awal-mungkin-jimat-wang-dan-masa-anda/
No comments:
Post a Comment