TANDA-TANDA
AWAL ALTERNATOR PROBLEM
1) Enjin kereta anda sukar dihidupkan
2) Lampu hadapan kereta kelihatan malap
3) Bateri kereta selalu kong
4) Radio akan ter'off' dengan sendirinya
5) Tanda lampu Electrical Fault Light dekat
dashboard kereta akan menyala.
6) Kereta macam tak cukup power letrik
tersengguk-sengguk (sedikit sentap bila pertukaran gear rendah ke tinggi)
PENUNJUK
LAMPU AMARAN MENYALA
Terdapat pelbagai lampu penunjuk pada gugusan
meter kereta anda khususnya untuk kereta-kereta moden yang seharusnya anda
sentiasa perhatikan sama ada terdapat lampu amaran pada papan pemuka kenderaan
atau tidak untuk mengesan sebarang masalah.
Salah satu lampu penunjuk akan menyala jika
ia mengesan sesuatu masalah pada alternator kereta.
Kebiasaannya lampu amaran alternator ini
berbentuk seperti bateri namun ada juga sesetengah model kereta memaparkan
nyalaan abjad “ALT” atau “GEN”, yang membawa maksud altenator ataupun
generator.
Ramai mentafsirkannya sebagai masalah pada
bateri tetapi sebaliknya. Lampu ini dihubungkan dengan sistem computer dalaman
kereta yang mengesan keluaran voltan dari alternator.
Sekiranya voltan yang dihasilkan berlebihan
ataupun berkurangan, lampu tersebut akan menyala.
LAMPU UTAMA
MALAP
Salah satu petanda utama alternator kereta
anda bermasalah adalah lampu manjadi malap. Perkara ini disebabkan alternator
berfungsi menyumbangkan tenaga elektrik kepada kenderaan.
Anda mungkin akan mendapati yang lampu
kenderaan menjadi kurang terang ataupun terlebih terang. Begitu juga dengan aksesori-aksesori lain
yang menggunakan tenaga elektrik seperti penyaman udara, meter-meter penunjuk
dan tingkap kuasa.
VISUAL,
BUNYI DAN BAU
Untuk tiga simptom ini, ia agak kurang tepat
berbanding lampu amaran, tetapi ia juga pengalaman kita sendiri sebagai
pemandu.
Dari pemerhatian VISUAL, mekanik kebiasaannya
memeriksa alternator berdasarkan daripada maklumbalas pemilik kenderaan tentang
simptom sebelum ini.
Pemeriksaan ini bertujuan untuk mengesan tali
sawat jika terdapat sebarang keretakan atau tali tersebut sudah haus.Selain itu, tali sawat tidak boleh terlalu
tegang ia mesti mempunyai regangan yang sesuai namun tidak terlalu longgar.
Manakala dari segi pendengaran, kita akan
mendengar BUNYI yang tidak biasa kita dengar dalam bahagian enjin sebelum
alternator gagal berfungsi.Tali sawat aksesori berfungsi menggerakkan
alternator dengan bantuan pulley dan beberapa bushing agar alternator bergerak
dengan lancar.
Anda juga boleh mendengar bunyi geseran
sebelum alternator rosak sepenuhnya kerana ia juga mempunyai bebola galas
sendiri untuk melancarkan putarannya dan kerosakan pada bebola galas ataupun
syaf akan menghasilkan bunyi geseran tersebut.
Apabila alternator hampir rosak, anda akan
dapat BAU getah terbakar ataupun wayar yang terlalu panas. Tali sawat gagal
bergerak lancar kerana pulley yang sudah rosak dan menjadi semakin panas.
Lalu tali sawat tersebut menjadi panas dan
menghasilkan seperti bauan getah terbakar.
BATERI MATI
@ ‘KONG’
Sekiranya anda gagal menghidupkan kenderaan
anda, ada dua kemungkinan sama ada jangka hayat bateri anda sudah tamat atau
alternator bermasalah.
Sekiranya anda sudah memutar kunci kereta
tetapi hanya mendengar bunyi “klik” dan enjin gagal dihidupkan, ia mungkin
berpunca daripada bateri yang telah mati.
Jika anda menjaga beteri kereta anda dengan
baik dan mungkin masih baru, enjin kereta anda tidak boleh dihidupkan mungkin
kerana alternator mengalami kerosakan.
Apabila alternator rosak, ia tidak mampu
membekalkan arus elektrik secukupnya untuk mengecas bateri lalu menyebakan
bateri kekurangan tenaga untuk menghidupkan enjin.
KEROSAKAN
ATAUPUN MASALAH SAMBUNGAN YANG LONGGAR
Tiada kerosakan dikesan tetapi bateri kereta
anda kehilangan kuasa. Ini kerana alternator seharusnya berfungsi menghasilkan
tenaga elektrik tetapi ia tidak dapat disalurkan ke mana-mana bahagian jika
terdapat kerosakan atau masalah pada kabel-kabel penyambung.
Ia juga boleh mengakibatkan plastik penebat
wayar menjadi hangus lalu menghasilkan bau terbakar.
Selain itu, kerosakan yang biasa terjadi bila
bahagian diod rectifier yang berfungsi untuk menukar arus elektrik ulang alik
(AC) kepada arus sehala (DC) tetapi aksesori kereta lazimnya memerlukan DC.
Rectifier berfungsi menukar AC kepada DC.
No comments:
Post a Comment