Monday, November 13, 2017

TEMPAT MENARIK KUNDASANG RANAU SABAH

KUNDASANG RANAU SABAH
Sumber http://infosantai.com

Kundasang merupakan sebuah pekan kecil yang paling hampir dengan Gunung Kinabalu. Ia terletak hanya 6 km dari Taman Negara Kinabalu. Cuaca yang segar serta pemandangan yang indah menjadi alasan utama ramai pelancong datang berkunjung ke Kundasang.

Pertanian merupakan sumber pendapatan yang utama kepada penduduk di sini. Tidak hairanlah Kundasang merupakan pusat membeli belah sayur-sayuran yang sangat terkenal di daerah ini. Manakala pelancongan menjadi sumber pendapatan kedua terpenting bagi penduduk di Kundasang.


KAUM DAN ETNIK
Majoriti penduduk Kundasang adalah terdiri daripada suku kaum Dusun, Sungai, Bajau, Melayu, Cina, namun terdapat juga sebilangan daripada pendatang Indonesia yang terdiri daripada Bugis, Tator, Timor, Jawa, yang mana telah menjadi sebahagian kecil daripada penyumbang bagi mengerakkan ekonomi di sekitar Kundasang, terutamanya di dalam sektor pertanian. Walaupun hanya sebuah pekan kecil, Kundasang juga menyediakan kemudahan seperti hotel, motel, chalet dan home stay bagi memberi keselesaan kepada kepada pelancong.

TEMPAT MENARIK DI KUNDASANG RANAU YANG MESTI ANDA KUNJUNGI

NATIONAL PARK


Salah satu tempat yang perlu dikunjungi dan merupakan laluan utama baki pendaki yang akan mendaki ke Gunung Kinabalu iaitu melalui Timpohon Gate. Keindahan alam dan kesegaran udara menjadi tarikan utama Taman negara ini.

TIMPOHON GATE

Bagi anda yang ingin mengunjungi Taman Kinabalu atau Kinabalu National Park, Kundasang, ambil sedikit masa anda untuk mengunjungi Timpohon Gate, di sini lah bermulanya titik permulaan perjalanan untuk sampai ke puncak Gunung Kinabalu. Walaupun anda tidak berniat untuk mendaki, anda boleh pergi ke tempat ini untuk mengambil gambar kenangan. Luangkan sedikit masa anda untuk meninjau laluan trek untuk sampai ke puncak Kinabalu kerana mungkin pada suatu hari nanti anda berpeluang untuk mendaki gunung yang tertinggi di Malaysia ini.

Disini anda akan dilayan oleh sang Tupai yang jinak dan juga anda akan menikmati cuaca sejuk seolah olah anda berada di negara musim sejuk

sumber http://infosantai.com

DESA CATTLE DAIRY FARM
 
sumber http://sabahup2date.blogspot.my

Terletak betul betul di kaki Gunung Kinabalu dan pemandangan yang ada seolah olah pengunjung berada di negara New Zealand. Jarak lokasi ini dari Pekan Kundasang hanya kira kira 6km. Terdapat kilang pemproses susu di sini dan penggemar susu bolehlah membeli dengan harga yang berpatutan

TUGU PERINGATAN PERANG KUNDASANG (KUNDASANG WAR MEMORIAL)


Tugu Peringatan Perang Kundasang (Kundasang War Memorial) adalah salah satu tugu peringatan untuk mengenang keberanian Tawanan Perang Australia dan Inggris yang gugur di Sandakan dan selama pawai kematian yang keji ke Ranau pada Perang Dunia II.

Tugu Peringatan yang seperti benteng dirancang oleh arsitek setempat bernama J.C. Robinson. Tempat ini terdiri dari empat taman yang saling terkait tapi tetap terpisah, yang melambangkan tanah air mereka yang gugur: Taman Australia, Taman mawar Inggris yang resmi, Taman Borneo dengan bunga liar dari Kinabalu dan di bagian atas adalah Taman Kontemplasi dengan kolam refleksi dan pagoda.


Tugu ini dibuka untuk pengunjung lokal dan asing, tidak hanya untuk melihat taman yang sempurna, tetapi untuk mengenang mereka yang mengorbankan hidup demi kemerdekaan orang lain. Terbuka untuk umum dengan biaya masuk yang murah.

Tempat menarik lain boleh kunjungi blog ini :
 http://infosantai.com/tempat-menarik-di-kundasang-ranau/

No comments:

Post a Comment